Vaikka perinteinen fanikulttuuri onkin enimmäkseen nuorison juttu, on kaikenikäisillä ihmisillä usein jonkinlaisia idoleita. Ihmisiä joita ihaillaan ja arvostetaan. Populaarimusiikissa idolit ovat isosti esillä, suosio kun hyödyttää myös taustatiimiä. Idolit ovat esikuvia, jotka tavoittavat suuren joukon kuulijoita, näin he voivat siis myös vaikuttaa esimerkiksi ihmisten arvomaailmoihin tai kulutuskäyttäytymiseen. Vaikuttamisen kautta saadaan siis suunnattua kuluttajien rahoja haluttuun suuntaan.

Perinteisimpiä musiikkialan tuotteita on artistien ja yhtyeiden julkaisut, singlet ja albumit. Nykyään yleisimpiä ovat cd- ja digitaalijulkaisut, mutta esimerkiksi vinyylilevyt ovat harrastajien suosiossa ja niitäkin toisinaan julkaistaan edelleen. Julkaisuista tuottoa tulee artistien lisäksi kappaleiden tekijöille ja tuottajille tekijänoikeuskorvauksien muodossa.

Musiikkijulkaisujen lisäksi useimmilla bändeillä ja laulajilla on erilaisia ”fanituotteita”, joita myydään keikoilla ja internetin kautta. Suosittuja tuotteita ovat esimerkiksi paidat, seinäliput, kangaskassit, tai mukit. Tuotteiden kautta fanit pääsevät tukemaan idoleitaan ja toisaalta idolit saavat lisää näkyvyyttä nimelleen.

Fanit haluavat tietysti päästä näkemään idoleitaan mahdollisimman paljon, joten keikkailu on erittäin tärkeä osa musiikkialaa. Bändit ja artistit voivat kiertää keikkapaikkoja itsekseen, jolloin fanit näkevät yhden artistin/bändin kerrallaan, mutta myös esiintyä festareilla, jolloin faneilla on mahdollisuus nähdä useampi keikka päivä tai viikonlopun aikana. Esiintymisestä maksetaan artisteille korvaus, mutta esiintyjät tuovat kuulijoiden mukana myös keikkapaikalle tuottoa.

Suositut idolit ovat myös erinomaisia yhteistyökumppaneita eri alojen firmoille. Sosiaalisen median kautta artisti voi esimerkiksi kertoa käyttävänsä tiettyjä hiustuotteita, jolloin hänen seuraajansa saattavat innostua kokeilemaan samoja tuotteita. Yhteistyöllä voi myös järjestää kilpailuja, joissa fanit voivat voittaa tapaamisia idoliensa kanssa ja samalla pienen tuotepalkinnon. Nuoret tietysti ovat enemmän vaikutuksille alttiita, mutta toki aikuisetkin ottavat vastaan erinäisiä suosituksia.

Erilaiset yhteiskunnalliset teemat ovat vahvasti läsnä muusikoidenkin puheissa ja tekemisissä. Monet olivat avoimesti mukana tukemassa omaa presidenttiehdokastaan, kantaa otetaan tasa-arvon ja muiden ihmisoikeusasioiden puolesta, toisinaan annetaan kasvot jollekin tietylle kampanjalle. Artistit ovat näkyvästi mukana erilaisissa hyväntekeväisyystempauksissa, joilla kerätään rahaa esimerkiksi lasten hyväksi.


Categorised in: Populaarimusiikki